Flått, Hjortelus, Mygg, Veps og Huggorm

Start Nytt Tema   Svar på Tema    softguns.info Forum Hovedsiden -> Informasjon
Av Innlegg
Løkke
Oberst
Oberst

Ble Medlem: 01 Des 2006

InnleggSkrevet: Tor Mai 03, 2012 4:34 pm    Tittel: Flått, Hjortelus, Mygg, Veps og Huggorm Svar med Sitat

Sommersesong, og hvert år slår avisene opp den LIVSFARLIGE FLÅTTEN osv.

Så, her er 5 favoritter Smile

MYGG.
Jeg trenger vel egentlig ikke si noe mer enn skaff myggmiddel. Med mindre du er allergisk mot myggstikk, så er de intet problem.

HJORTELUS.
Denne er harmløs, men et ekkelt lite kryp. Ser ut som en pansret liten edderkopp. Ca 5mm lang. Den biter IKKE mennesker, men den tror vi er et vertsdyr, så den kryper inn der den kommer til.

Det skrives at den KAN bite mennesker, men jeg har aldri opplevd det, eller at noen annen er blitt bitt. Folk tror ofte at det er Flått.

FLÅTT.
Det har blitt mye av den de siste årene. Før fantes den nesten ikke i Norge. Flått er ikke så farlig som avisene skal ha det til.

Selv har jeg blitt bitt så mange ganger at jeg har sluttet å telle. Det er 1000 ganger større sjanse for at du dør i en bilulykke, enn å bli syk av flått bitt.

Det som er viktig er at den fjernes innen et døgn, samt at den fjernes slik at hode ikke sitter igjen.

Hvis den har bitt seg fast, er dette ofte i områder med tynn hud (skrittet, hårfestet, armhuler). Du kjenner ikke bittet, og de er nesten umulige å oppdage. ca 1,5mm store. Helt til de har sugd blod, da blir de betraktelig større.

Det hjelper ikke å dusje, de må fjernes fysisk. Selv har jeg en slik en: http://www.clasohlson.com/no/Tick-1-fl%C3%A5ttplukker/Pr340693000

Får du et ringformet utslett etter et bitt oppsøk lege ASAP. Det samme hvis du føler deg uvel. I mine 10 år som softer har jeg aldri opplevd at noen har blitt dårlige etter bitt.

Som jeg sa. Sett i forhold til å kjøre bil er flått nærmest ufarlig.

VEPS:
Trenger vel ikke å si så mye her heller.
Allergi er det farligste. Har du det, opplys lagkamerater og ta med deg medisin. Veps er farlig hvis du svelger den og den stikker i spiserøret. (Det hovner opp og stopper luftveien). Ergo er brødskiver med syltetøy ingen god feltmat.

HUGGORM
Du skal være heldig hvis du finner en. De er nemlig livredde mennesker. Untaket er at på våren er de dovne frem til de har fått varmet seg i sola. Men da ligger de lett synlig.

Vi bruker støvler, så intet problem når vi går. Tykke klær (uniform) stopper også bittet. Merk at det er de små ungene som som er desidert giftigst.

Dør man av et bitt? Nei, man gjør ikke det med mindre man har dårlig helse. Eller har allergi. Så hva gjør man? Hold den som ble bitt i ro. Bær vedkommende til bil og kjør til sykehuset. Ikke snitt bittet og prøv å suge ut giften. Har noen allergi medisin (Zyrtec el) så spis det.

Da har vel jeg bidratt til å berolige alle ivrige Airsoftere før sommersesongen Smile

Eller?

www.ostfoldmilsim.no

https://www.facebook.com/ostfoldmilsim/
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
MrFoss
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 08 Jun 2010

InnleggSkrevet: Tor Mai 03, 2012 5:30 pm    Tittel: Svar med Sitat

Har til gode å finne flott som har bitt seg fast etter spill. Myggspray er greit spesielt når man ligger stille å venter. Finnes de med flått beskyttelse også. Jeg har brukt den, knaskje derfor jeg ikke har blitt bitt ennå.

Jerven la seg på en 2-5 huggorm(antallet varierer fra hvem som forteller historien) det var tidlig på våren. Er en av de mest minneverdige opplevelsene jeg har hatt i softgun Smile Det gikk helt fint bortsett fra en familie med dorske sinte huggorm og det faktum at Jerven var tvunget å rulle seg av huggormene og på en kuruke.
Wannabe Biker
Menig
Menig

Ble Medlem: 08 Apr 2012

InnleggSkrevet: Tor Mai 03, 2012 7:22 pm    Tittel: Svar med Sitat

MrFoss skrev:
Jerven la seg på en 2-5 huggorm(antallet varierer fra hvem som forteller historien) det var tidlig på våren. Er en av de mest minneverdige opplevelsene jeg har hatt i softgun Smile Det gikk helt fint bortsett fra en familie med dorske sinte huggorm og det faktum at Jerven var tvunget å rulle seg av huggormene og på en kuruke.

HAHAHA!! Epic!! Laughing
Til Toppen
Badstar
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 29 Jul 2007

InnleggSkrevet: Fre Mai 04, 2012 7:57 pm    Tittel: Svar med Sitat

Så to huggorm-småttiser på sist stubberud-spill.
helder
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 28 Feb 2011

InnleggSkrevet: Lør Mai 05, 2012 2:49 pm    Tittel: Svar med Sitat

Strålende innlegg! dett er noe som alle burde lese igjennom, får egen og andres sikkerhet!
Norsk kit.
Svart kit
Desert pmc Kit
Proud Scorpions member since 2010
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Yahoo Messenger MSN Messenger
Joachim
Sersjant
Sersjant

Ble Medlem: 14 Aug 2007

InnleggSkrevet: Lør Mai 05, 2012 6:39 pm    Tittel: Svar med Sitat

løkke: vet du noe om flåtten i sverige? er det noe poeng å ta noe form for vaksine før berget ?
TM MP5
Team Venom
(TAC is the man)
Til Toppen
Rainer
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 03 Apr 2011

InnleggSkrevet: Lør Mai 05, 2012 7:24 pm    Tittel: Svar med Sitat

Djungel olje!

http://www.youtube.com/user/Rainersoft?ob=0&feature=results_main
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Løkke
Oberst
Oberst

Ble Medlem: 01 Des 2006

InnleggSkrevet: Lør Mai 05, 2012 10:36 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ikke flått så langt Nord

www.ostfoldmilsim.no

https://www.facebook.com/ostfoldmilsim/
Til Toppen
Vis Innlegg fra:    Vis Forrige Tema : Vis Neste Tema  
Start Nytt Tema   Svar på Tema    softguns.info Forum Hovedsiden -> Informasjon Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet