Hjelp, jeg er ny her!
Gå til side 1, 2  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    softguns.info Forum Hovedsiden -> Våpen og utstyr
Av Innlegg
Strideus
Sersjant
Sersjant

Ble Medlem: 25 Okt 2008

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 3:38 am    Tittel: Hjelp, jeg er ny her! Svar med Sitat

Hva slags utstyr trenger jeg? Hva slags våpen er bra å kjøpe? Samband, hva er det for noe? Kithore, hva er det for noe? Noen som vet hva slags vest jeg burde kjøpe? Hvor er det trygt å handle fra? Kinaklone, hva er det?

Hvis du lurer på noen av disse spørsmålene eller lignende, fortsett å lese. Dette er en "guide" laget for både nye og gamle spillere som tar for seg noen av de mest spurte spørsmålene. Jeg tenker også å dele litt av mine erfaringer, men det dermed ingen fasit da folk har forskjellige meninger. Jeg velger å gjøre det på en subjektiv måte, så kan dere gjøre opp deres egne erfaringer rundt det jeg skriver.

Først litt om meg for å gi et bilde av hva jeg legger bak mine tanker og erfaringer.
Er i begynnelsen av 20-årene og startet med airsoft da jeg ble 18. Siden den gang har jeg drevet med samling av airsoftvåpen og diverse utstyr. Begynte raskt å sette meg inn i mekking av diverse børser og har skrudd på en hel del forskjellige merker og varianter. Custom jobber og diverse. Har hatt en god del utstyr inn og ut av døra her, noe prøvd og brukt mer enn annet. Hatt en forkjærlighet for US Army 75th Ranger Regiment, men gikk med tiden over til norsk utstyr.

Hadde min førstegangstjeneste i 2. Bataljon og jobber nå for tiden i Telemark Bataljon.

1. Kort ordforklaringsliste.

AEG (Automatic Electric Gun): Samlebetegnelse på batteridrevne våpen, normalt sett det de aller fleste spiller med. Kommer i en masse forskjellige varianter.

GBB(R) (Gas BlowBack (Rifle))
: Gassdrevne våpen med bevegelig slede eller sluttstykke som gir rekyl. Som regel pistoler, men det har begynt å komme flere og flere geværer på markedet. Bruker gass i magasiner eller CO2 patroner som regel.

FPS (Feet Per Second): Utgangshastighet på våpenet som normalt angir hvilken klasse våpenet tilhører og sikkerhetsbestemmelser som gjelder. Kan også måles i J (Joule) og MS (Meter per Second).

Ansi Z87: American National Standards Institute, sin standard for hva som godkjent å bruke som vernebriller.

Chestrig: Bæreutrustning designet for å ha alt i front, med kun stropper som regel bak. Typisk eksempel: HSGI Warlord

PC (Plate carrier): Bæreutrustning designet for å gi brukeren beskyttelse av skuddsikre plater, gjerne i kombinasjon med traume plater/soft armor. Mer balanserte mtp vekt fordeling. Størrelser på PC'er gjelder plate størrelse, så selv om du bruker S, så kan fortsatt en L eller XL passe deg. Typisk eksempel: EI CIRAS

LBV (Load Bearing Vest): Bæreutrustning designet for å få med seg mest mulig på riggen. Typisk eksempel: NFM BEAR

PMR446: Private Mobile Radio er samband som opererer på 446MHz eller UHF (Ultra High Frequency) båndet, og er det som de fleste walkie-talkie radioene i Norge benytter seg av. Standard er 8 kanaler, med muligheter for underkanaler.

VHF: Very High Frequency er samband som opererer mellom 30 og 300MHz. Dette er lisensiert samband, som TV, radio, militære, politi osv. benytter seg av. Benyttes IKKE! som vanlig samband, og skal ikke være lett å ta feil av fra vanlige UHF radioer. Styr unna jaktradioer så er du trygg.

2. The basics

Så, du har akkurat fylt 18 og kan nå ta steget inn i airsoft verdenen for alvor, men hva trenger jeg lurer du sikkert på.

Sikkerhet
Det eneste du trenger for å være med på spill er et par godkjente beskyttelsesbriller. Såklart er det jo greit med et våpen også, men det kommer vi tilbake til. Det skader heller ikke å ha en tannbeskytter også til SIBO. For ikke å glemme kne og albue beskyttere. Dette er dog ikke nødvendig for å spille.
Når det kommer til beskyttelsesbriller er det et par veldig viktige ting du må huske.

1. ALDRI kjøp replika briller/bruk solbriller fordi du vil spare litt penger og ikke har råd til de ultrakule brillene du egentlig hadde lyst på. Det er DITT syn! og det er kjipt å miste det fordi man hadde litt lite penger den måneden. Selv om de averteres som godkjente til Ansi Z87 ville jeg vært uhyre skeptisk til å kjøpe replika og styrt unna. Samme gjelder brukte briller, vær skeptisk til glass med riper. Styr også unna gitter, kjipt når kulene splintrer.

2. De må passe DEG! Hva som funker for noen, funker ikke nødvendigvis for deg og med det mener jeg at folk har forskjellig hodefasong. Noen briller har glass som passer bedre for smalere/bredere profil osv. Sørg for at de dekker nok til at du føler deg trygg på dem Nær til ingen glepper bør etterstrebes.

Det finnes en hel del forskjellige merker og fasonger på markedet, fra briller til goggles og det kan lønne seg å prøve litt forskjellig, kanskje ila spillpauser/etter spill for å se hva som passer deg.

Personlig erfaring og tips:

Bollé X800T, ESS Profile NVG, ESS Turbofan

Bollé Silium, Bollé Contour, ESS ICE, Oakley M-frame SI

Goggles har jeg kun brukt sammen med hjelm, og selv da foretrekker jeg briller såfremt man ikke er på kjøretøy i fart. Turbofan funker særdeles dårlig i kombinasjon med aktive hørselvern, da du vil forsterke lyden som vifta lager. Brukte Bollé Silium/Contour en god periode til jeg fant ut at jeg ville ha et par med utskiftbare glass så man slipper å kjøpe nye briller hele tiden. Valget falt på Oakley M-frames og har aldri sett tilbake. ESS ICE følte jeg ble for lette og de flyttet mye rundt på seg, selv om passformen var god.

Våpen
Ok, så du har brillene på plass og er nå på let etter et våpen. Det finnes et hav der ute og det er ikke direkte lett å finne akkurat det man har lyst på. Jeg har ikke tenkt å gå så veldig nøye inn på dette emnet, fordi det er rett og slett umulig, men heller ta det litt bredt.

La oss starte med å ta en kikk på hva slags typer airsoftvåpen som finnes på markedet. Drivmåten har jeg skrevet om under ordforklaringen, så det vil jeg ikke gå så mye nærmere inn på.

Vi pleier som regel å dele inn airsoftvåpen i 5/6 kategorier. Av eksempler har jeg kun listet opp det man normalt ser på søndagsspill.

1. SIBO Våpen
Dette er våpen som er mer egnet for bruk f.eks innendørs eller korte hold. Kortere våpen som regel, med litt lavere utgangshastighet og en begrensning til kun enkelt skudd i noen tilfeller, avhengig av spilleders ønske.

Eksempler på typiske SIBO våpen: MP5, MP7, P90, hagler eller kortløpsversjoner av M4/HK416, AK og G36.

2. Angrepsrifler
Dette er våpen med litt lengre løp og litt mer kraft i de fleste tilfeller. Det de aller fleste løper rundt med, og/eller har hatt erfaring med. De ligger også litt i gråsonen, fordi de fort kan gå både opp og ned en kategori, kun ved noen små grep.

Eksempler på typiske angrepsrifler: Fullengde M4/M16/HK416, AK, SCAR, L85, G36 og Masada

3. Semi-sniper
Dette er våpen med som regel et lengre løp og kikkertsikte som brukes til de litt lengre holdene. Ofte begrenset til enkelt skudd pga den høyere utgangshastigheten.

Eksempler på typiske semi-snipers: M14, SR25 og SPR

4. Bolt-action sniper
Dette er det typiske våpenet som folk tenker på når noen nevner sniper. Man tar ladegrep for hvert skudd og kan som regel oppgradere disse til å nå de lengste distansene.

Eksempler på typiske sniper våpen: M700 varianter

5. MG
Våpen designet for full-auto. Store, tunge med boks magasiner er generelt cluet her.

Eksempler på typiske MG'er: M249, M60

6. Side-arms
Våpen man bruker som back-up, som regel en pistol eller et annet lite våpen.

Eksempler på typiske side-arms: MP5K, div pistoler og hagler.

Personlig erfaring og tips

Så hva skal jeg velge?
Dette er veldig vanskelig å svare på, da dette er veldig individuelt. Man må nesten bare spille en god del også finne ut hva man liker og hva man ikke liker. Generelt sett så ser man dog noen ting som går igjen. Nye spillere og generelt sett yngre spillere ønsker å starte som sniper, dette er som regel ikke en god ide av flere grunner.
For det første så er ikke sniper i airsoft det samme som i CS, CoD og BF og du kan fort bli skuffet hvis du bare kjøper en sniper.
For det andre så koster det ganske mye penger for å få en sniper til å fungere stabilt og godt.
For det tredje så er det dette med sikkerhetsavstander. Når man er ny så er det ikke sikkert du har så god oversikt over hvor lange disse faktisk er, og det er mange som har spilt lenge tilogmed som faktisk ikke vet dette. Er mange som sikkert blir litt sure hvis de blir skutt på alt for kort avstand for ikke å snakke om farlig og det anbefales dermed å ha spilt litt før man prøver seg som sniper.

Hvilke merker er trygge?
Det finnes mange forskjellige merker der ute og hvem som er best er litt vanskelig å si det også. Er som regel fordeler og ulemper ved alle. Skal likevel gå gjennom noen av mine favoritt merker og hva jeg synes om de. Jeg tar kun i betraktning AEG'er out-of-the-box tilstand, da alle våpen kan oppgraderes og jeg har ikke noe erfaring med GBBR

VFC (Vega Force Company): Kanskje de fineste eksterne delene på markedet. Solide saker, men skorter litt på de interne delene. God hopupenhet. Mest kjent for: HK416 og SCAR

G&P: Helt der oppe med VFC når det gjelder eksterne deler, realistiske inngraveringer osv. Bedre interne deler enn VFC og relativt grei hopup enhet. Mest kjent for: Hav av M4 varianter og M249

KA (King Arms): Litt under G&P og VFC når det gjelder eksterne deler, men gjør opp for det med kanoninnmat og en av markedets beste M4 hopup enhet. Mest kjent for: M4, FN FAL, Galil og Sig 556

CA (Classic Army): Et merke som har sett sine glansdager. Lager fortsatt helt kurante airsoft våpen, men henger ikke helt med når det kommer til valuta for pengene. Mest kjent for: M249

TM (Tokyo Marui): Selve grunnleggeren for airsoftvåpen som vi kjenner det, og ledere på innovasjon. Nyere våpen fra TM er solide saker som sjelden vil svikte deg, mens de litt eldre er fortsatt litt plastic fantastic selv om de fungerer like bra som de nyere.

Alle disse fungerer rimelig bra rett ut av esken, og vil kun trenge små oppgraderinger for å bli et meget godt og stabilt hovedvåpen. Personlig så er jeg litt på vippepunktet mellom KA og G&P. KA har utrolig bra innmat og trengs egentlig ikke å oppgraderes noe særlig mer enn et presisjonsløp. G&P derimot har ganske mange forskjellige modeller, noe for enhver smak. Det anbefales derimot å oppgradere litt mer av selve innmaten her, men ikke all verden.

Men jeg har hørt noe om kinakloner, hva er det?

Kinakloner er billige kopier av de store merkene og har sine fordeler de også. De er, ja billigere og kan ofte være et greit valg for noen som er nygjerrige på sporten og ikke vil bruke så mye penger. De kan også i enkelte tilfeller brukes som dele/låne/reserve våpen.
Det er dog veldig viktig og huske på at de har sine begrensninger. Selv et dyrt våpen med god kvalitetskontroll kan bryte sammen, og et billig våpen med nær til null kvalitetskontroll vil som regel bryte sammen tidligere. Ikke forvent å få et supert våpen, hvis du kjøper kinaklone men at du faktisk får det du betaler for.
Nå skal det også sies, at man betaler ikke så rent mye for et godt kvalitetsmerke heller, så lenge man kan nøye seg med noe som ikke er über-tactical-omg-delta-seal som første kjøp.

Merker verdt å legge merke til:

JG (Jing Gong): Lager stort sett greie G36 varianter og AKer, ikke like bra M4 og MP5 varianter.

A&K: Lager greie MGer og noen kurante M4 samt den første Masada'en

DBoys/Kalash: Lager faktisk helt OK våpen, kopierer VFC og har dermed et greit utvalg.

CYMA: Nokså fine M14, AK og visstnok MP5 også. Helt greit klone merke.

Pimp my rifle

Det finnes nesten et ubegrenset utvalg at ting man kan putte på våpenet sitt, litt avhengig av variant. Vi kan ta en kikk på det mest vanlige.

Sikter:
Det finnes en masse forskjellige varianter her, med og uten forstørring. Igjen, litt individuelt hva du foretrekker. Et standard rødpunkt sikte er dog ikke å forakte.
G&P og KA lager bra Aimpoint replikaer.
HurricanE lager bra EoTech replikaer.
Dette er de mest brukte modellene, og er også det du gjerne ser på bilder av virkelige soldater.
Hvis du ønsker sikte med litt forstørring så har KA en 3x Magnifier som kan settes bak Aimpoint'en hvis du allerede har det.
G&P lager også en bra Trijicon ACOG 4x32 replika.
Det som jeg vil si er viktig er at du faktisk prøver å siktejustere inn på en avstand du vanligvis møter folk, da vil du faktisk treffe der du sikter.

Vertikalgrep, kolber, pistolgrep, rail covers:
Igjen, masse varianter og man må nesten finne det som du liker best. Folk har forskjellige hender, så finn det du synes er komfortabelt og som virker for deg. Når det gjelder eksterne deler, prøv å finn deler fra samme produsent som våpenet ditt, da disse gjerne passer litt bedre, 0.5-1mm forskjell mellom forskjellige produsenter kan utgjøre forskjellen på slark, eller for tett. MAGPUL er også et veldig populært merke som passer fint på de fleste våpen.

Magasiner
Her kommer også litt personlige preferanser inn. Du har 3 forskjellige typer magasiner.

High-cap(acity) - 300-450 skudd og vanligvis det som følger med våpenet når du kjøper det. Disse har et stort hulrom til kulene, og man må skru opp ca 100 kuler av gangen fra dette rommet. Du trenger kanskje ikke så veldig mange av disse. Kanskje bare enda et fra samme produsent.

Mid-cap - 100-200 skudd og man slipper å skru opp kuler som på high-caps. Disse er en fin middelvei for de som ikke ønsker high-caps, men som synes low-caps blir litt lite. Merket MAG lager noen fine og rimelige 100 skudds plastikk magasiner som mater godt. Magpul P og E mags er også veldig gode mid-caps. Samt G&P 120 skudds.

Low-cap - 68 - 99 skudd og fungerer på samme måte som mid-caps, men med færre skudd. Mange foretrekker disse pga de gir en viss realisme, når man faktisk må bytte litt magasiner nå og da. De er også et krav på enkelte større spill. Her er det TM 68 skudds magasiner som pleier å være vinneren, men KA lager noen gode de også.

Real-cap - Realistisk skuddinnhold, men really? Hvem bruker det?

Magasiner mater litt forskjellig i forskjellige våpen, men TM og MAG magasiner pleier å mate bra i omtrent alle våpen. Det er også "viktig" å tømme magasiner for kuler etter spill for å avlaste fjæren i magasinet hvis de skal ligge lenge uten bruk. Over tid vil denne bli svakere og magasinet vil begynne å mate dårligere.

Konklusjon:
Hvis du har planer om å begynne med sporten og er ganske sikker, start heller å spare og kjøp noe bra fremfor kinakloner. Du sparer ikke penger hvis du hele tiden må fikse våpenet ditt eller kjøpe enda ett, når du kunne brukt alle pengene på å kjøpe et dyrere og bedre ett. Du kan derimot spare litt om du allikevel skal bytte all innmaten ved å kjøpe en kinaklone.
Du har også fordelen ved å kjøpe et bra merke hvis du noen gang skal selge våpenet. Et defekt men bra merke kan man forsatt få noen kroner for, mens en defekt kinaklone kan man nesten like godt kaste eller gi bort.

Et lite tips til slutt: En M4 variant er aldri en dårlig ide for et første våpen. Nei det er ikke så spennende siden alle andre har det, men siden alle andre har det er også sjansen stor for at du kan låne batterier, magasiner og stash om du skulle ha glemt det et spill. Sjansen er også stor for at folk kan fikse ting hvis det går i stykker siden folk er kjent med våpenet. De er også utrolig modulære, og kan tilpasses ethvert behov.

Utstyr
Ok, så du har skaffet deg et par briller, første våpenet er på plass, high-cap magasinene er byttet ut med mid/low-caps, pistolen er anskaffet og du har meldt deg på et spill. Batterier er med, litt mat og vann, ekstra kuler, kart og death rag, men vent...hvordan skal jeg få med meg alt sammen og bære det rundt? Du finner fort ut at å ha alle tingene i lomma ikke funker helt i lengden.

Hva skal jeg se etter?

Det første du bør se for deg er hvem du skal spille med. Er du alene så spiller det kanskje ikke så stor rolle, men skal man begynne med noen kompiser, eller vil starte å spille med noen man kjenner så må man tenke litt på om man skal spille på lag/ha samme kamo eller spille mot de. Etterhvert kan man jo tenke på alternativer for å spille på begge sider, når man blir kjent med fler.

Det første du helst burde kjøpe er en uniform du ønsker å spille i. Det finnes en masse forskjellige på markedet, finn den du/dere liker.
En god uniform fra en kjent produsent vil vare lenge, og tåle vask bedre enn billigere uniformer.

Neste skritt er noe godt fottøy, og denne delen kunne faktisk like godt ha vært under Sikkerhet. Det er lett å tråkke over når man løper rundt i skogen og sko med god ankelstøtte er aldri en dum ide. Sko med gore-tex eller vannavstøting er heller ikke dumt, samt en god såle. Det er tross alt dine ben og føtter.

Neste er bæreutrustning. Hva behovet ditt er her, må man nesten finne ut selv. Spør deg selv hva du har med deg på spill som du trenger og finn noe som utfyller de kravene. Noen liker chestrigs, noen liker plate carriers og noen liker load bearing vester. De aller fleste velger derimot å ha en form for modulær vest. Disse er fine siden man kan enkelt flytte på/ta vekk/legge til lommer utifra behov og man kan sette de opp til å passe forskjellige våpensystemer uten å ha 2 eller flere vester. Ting som er greit å ha på vesten: magasinlommer og en multilomme eller 2, kanskje en radiolomme og kanskje en Camelbak. Når det gjelder hylster, kjøp et godt et. Kjipt å miste pistolen i skogen uten at du legger merke til det fordi noe knakk/ble ødelagt.

Siste biten som aldri kan stresses nok er samband. Du trenger ikke noe kjempefancy noe til å begynne med, og det øker spillopplevelsen betraktelig jo flere som har det. Det blir lettere å kommunisere, legge planer osv. Mange radioer har også muligheten for headset eller øreplugg, og mikrofon som gjør det enklere å benytte.

Jeg hørte noen kalle seg selv/andre en kithore, hva er det?

En kithore er en person med litt over gjennomsnittlig interesse for kit, han har som regel nok utstyr til seg selv og 5 venner og har generelt ikke bruk for alt sammen annet enn samleverdien. Mye ligger innerst i skapet og har ikke sett dagens lys siden photoshooten/spillet for 1. år siden.

Hva er egentlig et impression
Et impression er et kit som er så likt det utstyret som den virkelige avdelingen/enheten bruker at det ikke går ann å se forskjell. Her er det et stort fokus på detaljer, som ikke alltid spiller noen stor rolle annet enn å være nettopp detaljer. Det finnes noen folk som har dette som en like stor hobby som selve spilldelen. De faller altså inn under kategorien kithorer. Det utgjør ingen ting på spill, annet enn at det kan se litt kult ut. Disse er også som regel folk man kan gå til for å få tips til nettsider eller oppsett av vester, magasinlommer osv. da de ofte sitter på mye kunnskap rundt det de samler på.

Jeg har sett folk skrive RS, Replika og ACM, hva betyr det
RS står for Real Steel og betyr bare enkelt og greit at dette er ekte saker og ikke noe billig kopi. Som oftest gjelder dette våpendeler. Replika er i bunn og grunn det samme som kinakloner når det kommer til utstyr, ved at det er billigere kopier av det virkelige utstyret, men selv her finnes det kinakloner eller ACM (All China Made). Her går det rett og slett ut på kvalitet på stoff, søm og kvalitetskontroll. Som oftest liker folk å vise at det de har kjøpt er RS og ikke ACM på bakgrunn av at det er kult, men det har sin nytte det også ved at folk kan faktisk da komme å spørre/dele erfaringer.

Erfaringer og tips:
Jeg har eid/eier mye forskjellig taktisk nylon, også replika, men aldri ACM.

Merker jeg stoler på og liker å bruke:
EI (Eagle Industries), AI (Allied Industries), DBT/Battlelab (DiamondBackTactical), TT (Tactical Tailor), Original SOE (SpecialOperationsEquipment), FS (First Spear), ATS Tactical, Paraclete, WAS (Warrior Assault Systems), NFM (Norsk Forsvars Materiell)

Kjente merker jeg ikke har prøvd så mye:
TAG (Tactical Assault Group), Emdom, BFG (Blue Force Gear) og HSGI (High Speed Gear Inc.)

Merker jeg helst styrer unna:
BlackHawk, ingen fan. Hatt litt ting som har rakna i airsoft bruk, og da ville jeg ikke stolt på det i en virkelig situasjon. Dette gjelder kun lommer/vester.

Gode hylstre:
Safariland, BlackHawk, (Crye, per definisjon ikke et hylster, men funker bra)

Godt fottøy:
Her har jeg brukt mye rart. Alfa, Bates, Meindl, Merrel, Oakley, Adidas, Danner osv. Alle kan anbefales, men har sitt bruk.

Feltsko:
Alfa M77, Forsvarets utleverte udødelige feltstøvler. Dette måtte over 2 år og en mestringsøvelse til for å slite ut mitt første par.

Oakley SI Assault boots 8", lette og gode støvler som kjennes som vanlige sko. Ikke spesielt egnet i bløte områder, men fine til tørre.

Adidas GSG 9.2, mye det samme som Oakley. Funker best i litt tørrere områder, men gode og behagelige støvler.

Gore-tex sko:
Alfa Jegerstøvel, Forsvarets utleverte gore-tex støvel. Meget god og behagelig å gå med, tildels varm og noe tung.

Bates 2267/2400: Min personlige favoritt og dag til dag sko. Lette, behagelige og varme, fungerer fint hele året.

Vester
Av replika så synes jeg faktisk Pantac og Flyye lager meget gode kopier, WAS kan egentlig gå under samme kategori, er ikke replika, men nokså billig merke fordet. Jeg liker å anbefale Pantac og Flyye til airsoft bruk pga det holder mer enn nok. God kvalitet på stoff og søm og ser generelt likt ut som ekte varer.
Her liker jeg ikke å anbefale kinasaker til noen, selv ikke til de som bare vil ha noe billig, Pantac og Flyye er billig nok. Dette er pga kina saker ser som regel ut som søppel, dårlig materiale, løse tråder, enkle i stedet for dobble/triple sømmer der det burde være osv. Kjedelig når alt rakner opp og ting detter ut av lommene, klips knekker og du får ikke strammet den lenger, molle radene er for smale til å feste ting i, de rakner så hele lomma detter av osv.

Samme som for hylstre vil jeg anbefale en god reim til våpnet ditt, så du slipper at det detter i bakken. VTAC (Viking Tactical), Magpul, BFG lager gode reimer.

Tips
Kjøp lommer til det du trenger, ikke putt ting du ikke trenger i lommer. Man trenger ikke gå på seg en ryggskade når man spiller ved å dra med seg masse ting du ikke har bruk for. Her er jeg sikkert ikke så flink selv, men jeg skylder på jobben. Skal du gjøre et impression så kjør ivei. Det viktigste er jo at du har det gøy, hva du har på deg for at du skal ha det gøy er opp til deg selv.

Mine favorittvester:

FS The Siege - Lett og solid PC med nok av plass til det man trenger. Litt lite justeringsmuligheter for en på min størrelse, men sitter godt.

EI PC w/ Cummerbund - Relativt lett og solid PC med nok av plass til lommer. Veldig gode justeringsmuligheter og sitter bra.

EI RRS-V - Veldig god vest som kan bygges ut etter behov. Kan fylle forskjellige roller avhengig av hvor mye du vil ha med deg.

EI CIRAS - Egentlig ikke en favoritt, men er såpass mange som liker den at jeg kan skrive litt om den. Den er STOR. Du får med deg alt du trenger og enda litt til, noe som ikke nødvendigvis er bra siden man begynner å fylle på med ting man ikke trenger og bare legger på unødvendig vekt. Finnes i Land og Maritime, har kun brukt Land, men har prøvd Maritime. De er generelt like, bare litt annen åpne/lukke funksjon.

Paraclete RAV - Kun prøvd, ikke brukt. Satt godt, men ikke helt i min gate. Masse plass til lommer.

Alle de 4 nederste finnes som replika fra Pantac og Flyye. 3 av de også med lommer inkludert.

3. Hvor finner jeg alt dette?

Man kan finne ting overalt på internett og det er lett å falle i noen feller. Derfor tenkte jeg å liste opp noen av de sidene jeg har hatt gode erfaringer med, og velger å bruke.

Sikkerhet
Se RS ting
Evt. kan man finne Bollé Silium og Contour briller hos diverse steder som selger arbeidsklær/verneutstyr.

Våpen

RedWolfAirsoft God side hvor man finner det meste. Bra priser, rask ordrebehandlig og god kundeservice.
WGC Shop God og mer oversiktlig side enn RW. Har for det meste det samme som RW til samme priser. Rask og god ordrebehandlig og god kundeservice.
eHobbyAsia God side, oversiktlig og bra utvalg av custom våpen. Bra priser, god kundeservice og ordrebehandling. Selger Flyye, istedet for Pantac som RW og WGC.
UNCompany Litt treg og uoversiktlig side, men bra utvalg til gode priser. Litt tregere enn de andre sidene, men de får tingene gjort hvis du trenger ting de andre er utsolgt for.

Det finnes mange andre bra sider også, men disse 4 er de jeg primært sjekker før jeg begynner å lete andre steder.

RS ting

Norske sider:
Equipnor/NFM For det meste egne nylon produkter, men mye bra ekstra utstyr fra andre gode produsenter.
Oscar Mike Ny butikk, med utvalg fra topp produsenter. Litt lite utvalg akkurat nå, men vil nok bygge seg opp til noe veldig bra etterhvert.
Capsicum Nettbutikken er nede for øyeblikket, men har det beste og største utvalget i Norge etter min mening. Du finner det aller meste her.
Army Gear Godt utvalg av utstyr, men ikke så veldig stort utvalg av bra taktisk nylon, mest BlackHawk.

Internasjonale sider:
Optactical Har vel det største utvalget i omtrent alt man trenger fra topp produsenter. Litt dårlige på å oppdatere lagerstatus.
Triad Tactical Rask og bra side med greit utvalg fra kun de største produsentene.
SKD Tactical Enda en side med et utrolig stort utvalg i omtrent alt man kan tenke seg.

UK Tactical Selger WAS, BlackHawk og 5.11. Lite annet. God side.
Tactical Tailor Selger mest egen taktisk nylon, men litt smått fra andre produsenter.
ATS Tactical Selger også mest egen taktisk nylon, men mye bra fra andre produsenter også.

Ops GearSelger mye bra utstyr og generelt god side. Selger også gode uniformer og klær.

Personlig favoritt: eBay!

/////////////////////////////////////////
Utstyr:
https://shop.jkarmy.com/
www.shootercbgear.com
http://uktactical.com/
http://www.asmc.de/
http://www.skdtac.com/
http://www.optactical.com/
http://www.opsgear.com/
http://www.equipnorshop.no/

Våpen:
http://shop.ehobbyasia.com/
http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/airsoft/Home
http://www.wgcshop.com/wgc2008/main/
http://echigoya-guns.com/
http://www.a-airsoft.com/ (Pistoler/Deler til pistoler)
http://www.dentrinityshop.com/
http://www.tokyo-model.com.hk/shop/

Kuler/Gass/annet:
www.airsoftboden.no

Deler og masse annet rart:
http://www.clandestineairsoft.com/
http://ebairsoft.com/

Sist endret av Strideus den Ons Feb 22, 2012 3:01 am, endret 3 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
ekornskudd
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 15 Mai 2011

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 4:23 am    Tittel: Svar med Sitat

Pent gjort != )

P* HK417
P* Mp7
1911 Baer edition
M82 Barrett (wall hanger)
G&P Mk46
Kjw m700

Wish list:
M200 Cheytac
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Shorty85
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 21 Okt 2010

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 10:14 am    Tittel: Svar med Sitat

Javlig bra! +100

Fenris

Systema PTW M4 CQB
TM 1911 meu
G&P M4 MOE
Til Toppen
archie
Sersjant
Sersjant

Ble Medlem: 24 Mar 2011

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 10:18 am    Tittel: Svar med Sitat

helt konge Very Happy
Squad9
General
General

Ble Medlem: 12 Sep 2006

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 11:39 am    Tittel: Svar med Sitat

Super +1... veldig flott. Setter den som pri i kategorien. Smile

Men du glemte skrive om Systema (kanskje for dyrt for en nybegynner) Smile Laughing
TM - G17 w/ metal slide
CA M15 - Squad9 Custom parts
(Don't fuck with the ducks!)

Proud Scorpions Member since 2006
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Psychosokk
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 01 Feb 2012

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 2:37 pm    Tittel: Svar med Sitat

Veldig bra skrevet for nybegynnere (som meg), jeg får se å skaffe meg noe beskyttende så jeg kan bli med på spill.
NFM Bear HK416 (til salgs Send PM)
Walther pointsight PS55 (selges helst med våpenet over)
Til Toppen
Tjodleif
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 23 Aug 2010

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 2:39 pm    Tittel: Svar med Sitat

Squad9 skrev:
Super +1... veldig flott. Setter den som pri i kategorien. Smile

Men du glemte skrive om Systema (kanskje for dyrt for en nybegynner) Smile Laughing

La meg se. jeg er nybegynner og har lyst til å benne av 15-20 k på en riffle, hvilket merke bør jeg da velge?

Very Happy
Til Toppen
Strideus
Sersjant
Sersjant

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 3:11 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hehe, ja det var et bevisst valg å ikke skrive om Systema. Ikke noe i mot det, bare at det som regel er litt utenfor budsjett for nye.

Kom gjerne med innspill på emner jeg kan gå litt dypere inn på.

"Let the battle begin, with swords in the wind! Hail! Gods of war!
Til Toppen
Joakim-G_R
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 13 Mai 2011

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 3:21 pm    Tittel: Svar med Sitat

Du skriver ingenting om magasiner før du nevner det i "utstyr". Smile
Strideus
Sersjant
Sersjant

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 6:20 pm    Tittel: Svar med Sitat

Oppdatert Smile

Til Toppen
archie
Sersjant
Sersjant

Ble Medlem: 24 Mar 2011

InnleggSkrevet: Søn Feb 12, 2012 6:27 pm    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Real-cap - Realistisk skuddinnhold, men really? Hvem bruker det?

ey jeg bruker real caps men det har sin egen bruk Wink er halvveis praktiske
Rainer
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 03 Apr 2011

InnleggSkrevet: Tir Feb 21, 2012 9:27 pm    Tittel: Svar med Sitat

Pent! Very Happy

http://www.youtube.com/user/Rainersoft?ob=0&feature=results_main
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Løkke
Oberst
Oberst

Ble Medlem: 01 Des 2006

InnleggSkrevet: Tir Feb 21, 2012 10:18 pm    Tittel: Svar med Sitat

Dette er en klar sticky!!! Bra insj og bra jobba Strideus

Noen forslag fra meg:

Uniformtyper.
Hva er dpm, flectarn, woodland osv. Kanskje link til bilder?

Samband.
Det er PMR som brukes. Kan kjøpes på Claes osv. Muligens har Puxing blitt en "standard" for rutinerte spillere. NB: Her må sendestyrken settes ned, og krever programmering. PPT og headset.

En kjepphest for meg er gode støvler. Forsvarets standard vurderer jeg til å være en god støvel, og koster under 1000 lappen.

Ordforklaring på redot, aimpoint, deatrag, buddy heal, liggetid, bløut tid. Pang du er død. Tøm våpen, kontroller. Chrone/ Chroning. Jalla. PMC

Mulig litt innlysende, men en kjøperekke følge?
Briller
AEG
Støvler
Uniform
Vest
Magasiner
Samband
Sidearm bør være sist på listen.

Litt til boltaction avsnittet.
Airsoft snipere har ikke på langt nær lengre rekkevidde og bedre presisjon enn en AEG. Ikke som i virkeligheten eller på dataspill mao.

Nybegynnere bør spille med AEG minst et år før de tenker sniper.
En god sniper koster 6-10 000 kr.

Sikkerhets avstander. Trenger ikke detaljert, kort forklaring og link til regler holder.

At det ikke reises i full uniform til/ fra spill. Våpen i bag osv.

KA, Kingsarms har gode M4 varianter. Da de i metall.

Gitter briller. Bare si at det ikke er tillatt. Det er de ikke heller..

Dette er innspill Strideus, så stryk det som ikke passer. Smile

Jeg må innrømme at jeg kun skummet igjennom posten før mine kommentarer.

www.ostfoldmilsim.no

https://www.facebook.com/ostfoldmilsim/
Til Toppen
Strideus
Sersjant
Sersjant

InnleggSkrevet: Tir Feb 21, 2012 11:24 pm    Tittel: Svar med Sitat

Gode ting, skal sette meg ned å legge til litt ila uka Smile

Til Toppen
Even. H
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 26 Mar 2012

InnleggSkrevet: Tor Mar 29, 2012 2:58 pm    Tittel: Svar med Sitat

http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/airsoft/Combat_Gear_Vests_Pantac_MOLLE_Style_PC_Plate_Carrier_OD_Small_CORDURA.htm

Har noen noen bra tips om denne, eventuelt noen som har en slik ?
Tjodleif
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 23 Aug 2010

InnleggSkrevet: Tor Mar 29, 2012 11:46 pm    Tittel: Svar med Sitat

Den ser ut som en litt mer heftigere versjon en den jeg har, og får å si det sån, jeg kjøpte meg akkurat en lettere nå...
Til Toppen
Q-ball
Oberst
Oberst

Ble Medlem: 26 Okt 2006

InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 10:29 am    Tittel: Svar med Sitat

Brukte sånn før, var veldig fornøyd, men den blir litt tung og varm på sommeren etter min smak.
Det er mange som bruer lignende vester som den!

Kjøpte isteden Bear II vest på NFM, koster litt mer, men lettere og luftigere.

SCAK Klubbleder
aka Espen_H

http://www.youtube.com/user/Espen364?feature=mhee
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Even. H
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 26 Mar 2012

InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 11:33 am    Tittel: Svar med Sitat

Mange takk for gode svar Smile får prøve den nå på søndag om det blir plass til meg og mine kamerater
bookawooka
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 20 Feb 2008

InnleggSkrevet: Fre Apr 06, 2012 6:02 pm    Tittel: Svar med Sitat

scorpions styre:

dere ser sikkert selv hvor mye forvirringer, og udelte meninger som går rundt dette med pang regel..

derfor fint å få ned en regel på dett sort på hvitt Wink

besøk oss gjerne på facebook :
https://www.facebook.com/pages/Team-Ravens-swift-deadly/431482243573699

- Systema m4a1 PTW
- Systema ptw FCC 416 custom
- systema Mp5 ( TW-5)
- NVG gen.2+

protest mot team tags-
Til Toppen
Cane
Menig
Menig

Ble Medlem: 29 Sep 2010

InnleggSkrevet: Lør Jul 06, 2013 2:31 am    Tittel: Svar med Sitat

Bra side for klær og vester plus masse andre ting er.
http://www.army-star.no/
Real Sword RS SSVD AEG
KJ Works KC02 .22 Tactical Carbine (GBB)

Pistoler:
Socom Gear MEU 1911 Limited Edition (Tan)
Tanfoglio Limited Custom
Beretta M93R II, gas
Til Toppen
Vis Innlegg fra:    Vis Forrige Tema : Vis Neste Tema  
Start Nytt Tema   Svar på Tema    softguns.info Forum Hovedsiden -> Våpen og utstyr Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet