Know your camouflage - sitfogs ghilliesuit - FERDIG!

Start Nytt Tema   Svar på Tema    softguns.info Forum Hovedsiden -> Media
Av Innlegg
sitfog
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 04 Jun 2013

InnleggSkrevet: Tir Sep 10, 2013 10:48 pm    Tittel: Know your camouflage - sitfogs ghilliesuit - FERDIG! Svar med Sitat

Vær hilset!
Mange av dere vet at jeg har en liten forkjærlighet for sniping og rollen som sniper. På GhostZone13 stilte jeg opp med min første budsjettghillie (Ghilliedrakta til Biltema, FML!!)

Den holdt ikke helt mål. Etter å ha sett på ulike produkter og anmeldelser, sendte Escobar meg en link til et DIY-kit fra den kjente sjappa til Bushrag. Jeg bestilte to, som etter litt stuk med posten og tollen, har ankommet (frakt og toll = DYRT for disse..).
Link til pakkene:
https://bushrag.com/Ghillies/Ultra-Light/Kits/ULTR-LIGHT-BUSHRAG-GHILLIE-SUIT-KIT
I denne tråden kommer jeg til å legge ut bilder og fortelle om arbeidet med å bygge opp ghilliedrakta basert på en Woodland Boonie hatt, jakke og bukse, med Bushrag Ghillie Suit Kit pakken - så stay tuned for oppdateringer!

Det første som slår meg når jeg åpner pakken, er at jeg er utrolig glad jeg bestemte meg for ikke å strimle opp striesekker fra Felleskjøpet for så å farge dem. Her er mange arbeidstimer spart!

I pakken følger det:
1 stk netting til overkropp (denne gir PLENTY til å også lage til lår på bukse)
1 stk netting til hette / hatt
2 stk bunt med OD grønn strie
1 stk bunt med Ranger Green strie
1 stk bunt med brun strie
1 stk bunt med khaki / sandfarget strie
1 stk bunt med mosegrønn strie
1 stk manual for hvordan du monterer ghillien (vanligvis leser jeg ikke manualer, men denne hang jeg for sikkerhets skyld opp ved siden av senga).

Del 1:
Jeg starter med hatten, og basen er en slik en:

Til å begynne med må jeg skjære noen hull i bremmen for å feste nettingen i. Senere legger jeg nettingen over etter anvisning på manualen.
Å feste nettingen til hatten er gjort på rundt en halvtime. Så kommer moroa: å feste trådene til nettingen, 4-15stk i slengen, med riktig fargesammensetning for norsk skog. Det fine med woodland som base, er at man kan egentlig følge mønsteret og fargene til woodland kamoen når man monterer strietrådene.

Ta med i betraktningen at denne kun skal være BASE, og at man naturligvis skal trøkke drakta si full av vegetasjon... uansett. Dette er tidkrevende arbeid, og anbefales med TV/serier og brownies med melk..

9 timer senere er jeg ferdig med hatten.
Resultatet ser dere her:
Forfra (hengt på stol):

Bakfra (hengt på stol), du ser den har et slags "slør" bak som bidrar til å jevne ut siluetten til brukeren i felt:

Fra undersiden:

Nettingen gir deg den åpenbare fordelen som de fleste ferdige kjøpeghilliedrakter ikke har: lett feste og fjerning av vegetasjon. Til og med hodeplagget kan lett gjøres om til en busk eller tue.

Del 2:
Sayonara, homework..
Heldigvis har jeg lite å forberede til timene på PHS denne uken, og kan bruke litt ekstra tid på drakta. Neste skritt er å tilpasse den store nettingen til jakken. EGENTLIG er den lagt opp til at du lager en gedigen ghillieponcho....egentlig..
Denne ble på størrelse med et lite tomannstelt, så jeg måtte kutte ned litt på størrelsen. Etter rundt 2 timer med å henge opp jakken, kutte små hull, tilpasse, stramme og annet dilldall, er jeg endelig ferdig med å tilpasse nettingen til jakka. Det ble slik:

Ytterligere finjusteringer til min egen passform tok omtrent en times tid.
Altså 3 timer før jeg har kommet igang med å feste jutetrådene.

Oppdatering:
Ytterligere 12 timer arbeid bak jakka nå, oppe i totalt 15 timer brukt på den. Egentlig ikke så mye. Pr idag ser den slik ut:

Foran, festet nettingen så den følger sømmene til jakka og sitter godt på, men fremdeles med såpass slark at det lett kommer planter mellom nett og jakka. Kuttet til nettet og sydd det rundt lommene så jeg kan ha magasiner, radio osv. i selve jakka og dermed eliminere behovet for ytterligere bæreutstyr.

Bak, nå heldekkende teppe av strie. Det ser kanskje veldig tett ut, men det er god plass mellom lagene nedover, plenty av plass til blåbærbusker og liknende. Mellom skulderbladene er det åpent fordi sløret bak hatten legger seg der - samtidig som det er godt med litt lufting.

Oppdatering #2:
Begynte på buksa i går for å få et avbrekk fra jakka. Rundt 3 timer gikk med for å få slengt på nettingen på lår så den satt ordentlig. 2 timer til i kveld, og så var den ferdig.Resultatet ser man her:

Det er helt bart rundt livet fordi her ligger jakka langt nede, så det var kun behov for en rekke med striestoff. Klok av skade vet jeg at strie nede på leggene kan gjøre mer skade enn tjeneste, da det setter seg fast i alt mulig, drar med seg kvist og f***skap, knyter seg sammen osv - så dette har jeg droppet for å få en mer mobil ghillie. Skal tross alt ikke bli oppdaget mens man forsøker å knyte seg løs fra kvister og tjafs.

Ble også ferdig med å fjerne nettingen fra magepartiet på jakka, forbedre festingene der det fremdeles er nett, og fullføre festing av strie. Ca 2 timer på dette også, så 4 timer jobbing i dag. Det er ikke store forandringen, men som nevnt lenger ned i tråden her: jeg kommer ikke til å hekte meg fast når jeg kryper nå.

Sist men ikke minst har jeg slanket hatten litt, etter tips fra olaman (takker!). Det synes heller ikke så altfor godt, men ble langt mer fornøyd med resultatet.

Kveldens store høydepunkt var å ta med alle tre delene ned til elveleiet og dynke det i gjørme! Nå ligger godsakene og marinerer seg i møkk til i morgen, så skal jord og sand og slikt spyles vekk mens den tilsmussede drakten blir hengende til tørk over de neste dagene. Den rekker fint å bli ferdig til Stubberud! De siste bildene kommer ut når drakten er helt ferdig med tørking!

Regnskap for tid og kroner:

Totalt kr brukt: 1225,-
Jakke og hatt, brukt fra Archie: 50kr
Bukse: 475kr
Ghillie kit: 700kr

Totalt tid brukt: 31 timer
Hatt: 9 timer
Bukse: 5 timer
Jakke: 17 timer

Del 3:Drakten i praksis!
I dag var dagen da ghilliesuiten skulle til pers. Vi dro ekstra tidlig til Stubberud for at undertegnede skulle få plenty med tid til å plukke vegetasjon som skulle festes på drakta. Den ble nøye gnidd inn med mose og lav, og festet lyng, grankvist og bregneblader til den. Resultatet?

Så mangt kan sies om dagens resultater, slet veldig med dugg på brillene som resulterte i kun 2 kills, hvorav 1 med pistol...-.-
Bestiller turbofan briller i kveld, så er det problemet eliminert.
Kamuflasjen til drakten fungerte svært godt da!
Var ved flere tilfeller rett ved siden av folk som oppfattet meg som busk, hvilket jo er hele målet. Alt i alt fornøyd, hatten kan behøve noe mer ventilasjon, men ellers gjorde den nytten svært godt.

Innspill, feedback?

Fremtidige planer for å fikse opp utstyret:
- Lakkere løp og kropp på sniperen
- Turbofan briller
- Ventilasjon i hatt
- Utility belte / molle belte
- Camelback standalone løsning(bruker for tiden en som må festes til vest)
- Sidearm på plass
- Sette inn ny Hopup

Takker for oppmerksomheten Smile
Sees på spill.

Now you see me....now you're fucked

Medlem av SCAK siden 04.06.13
Armory:
- G&P M4 Guardian mod
- KJW m700
- WE 1911
- WE G19
- B&T mp5a2

Sist endret av sitfog den Søn Sep 22, 2013 7:35 pm, endret 5 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
olaman
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 04 Sep 2008

InnleggSkrevet: Ons Sep 11, 2013 6:02 am    Tittel: Svar med Sitat

Lykke til.
Har lekt denne leken før - folk verdsetter ikke helt hvor lang tid det tar;)

Det kan se ut som om du har litt mye strie på boonien;
om du har like mye på resten svetter du i hjel.
Om du har mindre strie er det lettere å fylle på med vegetasjon i ettertid også.

Om du tar en bunt og knyter en "vanlig" knute, og så en knute til, så står de ofte litt opp og til alle kanter, og blir mer naturlig enn et flerfarget teppe i skogen;)

Sjekk ut sidene våre! Wink
www.thenorsemansgear.com
www.facebook.com/Hestehovkompaniet
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Escobar85
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 10 Feb 2013

InnleggSkrevet: Ons Sep 11, 2013 9:34 am    Tittel: Svar med Sitat

Nice... Gleder meg til å få min pakke. Men tror denne posten skal postes i våpen og utstyr tråden...

Escobar85 aka Kent-Roger
Magpul m4 13"
Classic Army Full Metal LWRC M6A2
G&G L85AFV
Zastava M70 Varmint
KWA Glock 17
KSC Glock 18C
KJW KC-02
m72 (airsoft mod)

Proud Scorpions Member since 2013
Til Toppen
Løkke
Oberst
Oberst

Ble Medlem: 01 Des 2006

InnleggSkrevet: Ons Sep 11, 2013 10:53 am    Tittel: Svar med Sitat

Bra jobba sitfog Smile

Spiller endel sniper sjøl, men bruker ikke gillie. Årsak er at jeg vil bevege meg raskt.

Vurderer dog en slik hode/ skulder sak. Og ser nå hvordan jeg kan lage en Smile

www.ostfoldmilsim.no

https://www.facebook.com/ostfoldmilsim/
Til Toppen
Tanner4
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 22 Sep 2011

InnleggSkrevet: Ons Sep 11, 2013 1:21 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ser veldig bra ut! Smile

jeg har også spillt en del sniper, men jeg har brukt denne:
http://www.asmc.de/en/Gear/Military/Camouflage-material/Camo-clothing/Concealment-Vest-p.html

knyte på en del strie og masse naturlig vegitajson og den funker gull, den blir ikke like varm som når man bruker en bdu som base.

No, not a crazed gunman Dad, I'm an assassin.
Well the difference being that one is a job and the other is mental sickness.

Berget 10, Poldavian 3rd Mountaineers/BRF
Til Toppen
genhet
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 03 Feb 2011

InnleggSkrevet: Ons Sep 11, 2013 3:13 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hvor mye har du gitt for denne pakken?
Til Toppen
sitfog
Korporal
Korporal

InnleggSkrevet: Ons Sep 11, 2013 6:03 pm    Tittel: Svar med Sitat

genhet skrev:
Hvor mye har du gitt for denne pakken?

Med frakt og sånn havna det på rundt 700kr pr pakke.

Har i dag brukt ca 3 timer, og er halvferdig med å feste stoff på ryggen.
Det lønner seg å starte ovenfra, så man ikke dekker unødvendig mye.
Trådene henger langt. Området rundt skulderbladene trenger ikke stoff, der dekker "sløret" til hatten Smile

@Ola, takker for tipset Smile Har litt strutting av stoff her nå.

Armory:
- G&P M4 Guardian mod
- KJW m700
- WE 1911
- WE G19
- B&T mp5a2
Til Toppen
sitfog
Korporal
Korporal

InnleggSkrevet: Søn Sep 15, 2013 7:56 pm    Tittel: Svar med Sitat

Oppdatert med nyeste fremdrift på jakka! Smile
Den er forhåpentligvis ferdig til Stubberud...!!

Armory:
- G&P M4 Guardian mod
- KJW m700
- WE 1911
- WE G19
- B&T mp5a2
Til Toppen
Tanner4
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 22 Sep 2011

InnleggSkrevet: Man Sep 16, 2013 1:17 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det ser veldig bra ut, men selv ville jeg valgt å ikke ha netting foran på brystet, magen og foran på beina. når du kryper så hekter det seg masse kvister og sånnt fast foran hvis du har netting der. da er det bedre å sy på et tykkere stoff på knær, albuer og på magen.
Da kan du klippe til et tynt sitteunderlag og fylle de lommene så du får litt demping på de stedene som er mest nede i bakken, det er greit mot steiner og harde underlag.

No, not a crazed gunman Dad, I'm an assassin.
Well the difference being that one is a job and the other is mental sickness.

Berget 10, Poldavian 3rd Mountaineers/BRF
Til Toppen
MrFoss
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 08 Jun 2010

InnleggSkrevet: Man Sep 16, 2013 1:59 pm    Tittel: Svar med Sitat

Dere snipere tenker på alt alså Smile

Mobilt liggeunderlag å greier.
sitfog
Korporal
Korporal

InnleggSkrevet: Man Sep 16, 2013 2:50 pm    Tittel: Svar med Sitat

Tanner4 skrev:
Det ser veldig bra ut, men selv ville jeg valgt å ikke ha netting foran på brystet, magen og foran på beina. når du kryper så hekter det seg masse kvister og sånnt fast foran hvis du har netting der. da er det bedre å sy på et tykkere stoff på knær, albuer og på magen.
Da kan du klippe til et tynt sitteunderlag og fylle de lommene så du får litt demping på de stedene som er mest nede i bakken, det er greit mot steiner og harde underlag.

Å kvitte meg med ubrukt netting rundt magen er et langtidsmål.
Enn så lenge vil jeg bare ha den funksjonell, bli ferdig med selve utformingen og striestoffet, og få den "broken in" som de sier.
Må si jeg liker ideen om isolering i lommene, den var slett ikke dum!
Får se hvor mye plass det er i dem når jeg har magasiner og stæsj i dem.
Har blant annet planer om å få lagt inn små kneepads inni buksa så jeg ikke kommer hjem fra spill med blåmerker over alt.

Snipere er praktiske, Foss Wink

edit: Nå er tråden fullført. Siste bilder fra dagens spill er lagt inn, så selve drakta blir det ikke jobba noe mer med. Kom gjerne med feedback og tips til eventuelle andre som vil lage seg drakter Smile

Armory:
- G&P M4 Guardian mod
- KJW m700
- WE 1911
- WE G19
- B&T mp5a2
Til Toppen
Vis Innlegg fra:    Vis Forrige Tema : Vis Neste Tema  
Start Nytt Tema   Svar på Tema    softguns.info Forum Hovedsiden -> Media Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet